Firma bez ZUS pozwoli Ci zaoszczędzić ponad 1500 zł miesięcznie. W skali roku daje to kwotę co najmniej kilkunastu tysięcy złotych. Stawka podatku CIT na poziomie 9% to znaczna oszczędność w porównaniu do pozostałych form zarobkowania na terytorium Polski.
Ponadto Biuro rachunkowe Lex Audyt pozwoli Ci zaoszczędzić również na księgowości. Jest to kolejne kilkaset złotych miesięcznie, które pozostanie w Twojej firmie.
Pierwszy sposób wiąże się z koniecznością wizyty w kancelarii notarialnej oraz uiszczeniem stosownych opłat. Druga opcja wymaga natomiast posiadania podpisu kwalifikowanego – wiąże się jednak z niższymi opłatami.
Sporządzenie umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wiąże się z koniecznością uiszczenia taksy notarialnej oraz stosownych opłat sądowych.
Wynagrodzenie notariusza jest uzależnione od wysokości kapitału zakładowego tworzonej spółki – im będzie ono wyższe, tym wyższa będzie taksa notarialna.
§3 rozporządzenia w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej
Wysokość taksy notarialnej zależy od wysokości kapitału zakładowego i wynosi:
– przy kapitale zakładowym wynoszącym 5000 zł taksa wyniesie – 160 zł,
– powyżej 5 000 zł do 10 000 zł – 160 zł + 3% od nadwyżki 5 000 zł,
– powyżej 10 000 zł do 30 000 zł – 310 zł + 2% od nadwyżki 10 000 zł,
– powyżej 30 000 zł do 60 000 zł – 710 zł + 1% od nadwyżki 30 000 zł,
– powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł – 1 010 zł + 0,4% od nadwyżki 60 000 zł,
– powyżej 1 000 000 zł do 2 000 000 zł – 4 770 zł + 0,2% od nadwyżki 1 000 000 zł.
Założenie spółki z o.o. wymaga także wpisania jej do Krajowego Rejestru Sądowego – to z kolei wiąże się z koniecznością uiszczenia stosownych opłat sądowych. Opłata za rejestrację jest stała i wynosi 500 zł, obowiązkowe ogłoszenie zarejestrowanej spółki w Monitorze Sądowym i Gospodarczym to z kolei wydatek rzędu 100 zł.
Zawiązanie spółki z o.o. wiąże się także z koniecznością zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Wysokość PCC stanowi 0,5% kapitału zakładowego pomniejszonego o wynagrodzenie notariusza za sporządzenie umowy oraz koszty wpisu do KRS i ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Przykład 1.
Przy kapitale zakładowym wynoszącym 5 000 zł, podatek od czynności cywilnoprawnych będzie wynosił ok. 21 zł, przy kapitale 10 000 zł – ok. 45 zł, przy kapitale 50 000 zł – ok. 242 zł, z kolei przy kapitale 100 000 zł – ok. 491 zł.
Założenie spółki z o.o. w tradycyjnej formie będzie wiązało się również z poniesieniem kosztów wypisów aktu notarialnego. Oryginał aktu pozostaje w kancelarii, natomiast sąd i strony otrzymają jego wypisy. Koszt wypisu to 6 zł + VAT za każdą stronę wypisu (notariusze mogą jednak stosować w tym zakresie rabaty).
Zdecydowanie szybszym i tańszym sposobem założenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest skorzystanie z formy elektronicznej. W tym celu trzeba jednak posiadać podpis elektroniczny lub dostęp do konta ePUAP. Konieczne będzie także posiadanie możliwości dokonywania płatności elektronicznych.
Koszty założenia spółki z o.o. przez Internet są zdecydowanie niższe od kosztów notarialnego sporządzenia umowy tej spółki. Odpada w tym zakresie chociażby obowiązek uiszczenia kosztów wynagrodzenia notariusza oraz kosztów wypisów aktu notarialnego.
W przypadku opłat sądowych także możemy liczyć na spore oszczędności – koszt wpisu spółki do KRS wynosi 250 zł, zaś ogłoszenie o wpisie w MSiG to wydatek rzędu 100 zł. Wysokość należnego podatku od czynności cywilnoprawnych pozostaje jednak taka sama (PCC wynosi 0,5% od wartości kapitału zakładowego).
Następnie wybieramy typ tworzonej spółki (chodzi o wybór formy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością). Kolejnym krokiem jest określenie elementów umowy spółki – pomocne będą w tym zakresie wzory i specjalne formularze dostępne podczas rejestracji.
Po uzupełnieniu wszystkich wymaganych danych system automatycznie przekierowuje nas do wniosków sądowych i zaleci podpisanie dokumentów (podpisem elektronicznym albo uwierzytelnionym kontem ePUAP).
Po weryfikacji wnioskodawcy, system przenosi nas do bankowości elektronicznej – w tym kroku musimy uiścić podatki oraz opłaty sądowe.
Po spełnieniu wszystkich powyższych warunków wniosek trafia do właściwego sądu rejestrowego. Nowa spółka z o.o. jest rejestrowana w ciągu 24 godzin od złożenia elektronicznego wniosku.
Notarialny lub elektroniczny sposób założenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością niesie ze sobą pewne korzyści, jak i niedogodności.
W przypadku aktu notarialnego mamy styczność z większymi kosztami założenia spółki. Z drugiej jednak strony cała umowa oraz proces rejestracji będą wykonane przez zawodowego prawnika, zyskujemy więc gwarancję kompleksowego załatwienia sprawy i to od samego początku.
W przypadku małych spółek z o.o. wydaje się, że idealnym rozwiązaniem będzie więc internetowy sposób założenia spółki. Jeśli jednak chodzi o większą działalność, zdecydowanie lepszym pomysłem będzie skorzystanie z pomocy notariusza.
Prowadzenie ksiąg handlowych jest skomplikowanym procesem i wymaga specjalistycznej wiedzy a często zmieniające się przepisy prawa podatkowego, standardy rachunkowości i sprawozdawczości finansowej wymagają ich ciągłego monitorowania. Korzystanie z naszych usług daje pewność prowadzenia księgowości i rozliczeń podatkowych zgodnie z najnowszymi regulacjami prawnymi. Podmiotom zobowiązanym do prowadzenia pełnej księgowości oferujemy usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie przepisami Ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 (z póź. zm.), w tym:
W prowadzeniu księgowości spółki z o.o. nie ma niczego, co można by nazwać „drogą na skróty”. Pełna księgowość powinna być prowadzona w oparciu o ustawę o rachunkowości, co oznacza, że każdy złoty i każdy grosz przechodzące przez spółkę muszą mieć odzwierciedlenie w jej księgach rachunkowych. Niemniej jednak ustawa dopuszcza pewne uproszczenia w prowadzeniu ksiąg, z których spółka może skorzystać, o ile spełnia określone warunki.
Prowadząc spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie masz możliwości wyboru sposobu rozliczenia, a wszelkie przepisy są bardziej restrykcyjne. To może wydawać się pewnym utrudnieniem, jednak zalety płynące z prowadzenia spółki z o.o. rekompensują taki stan rzeczy, a coś co początkowo wydawało się problemem, okazuje się mieć wiele zalet w dalszej perspektywie.
Jeżeli prowadzisz spółkę z o.o. powinieneś przygotowywać sprawozdanie finansowe za każdy rok obrotowy, zawierające:
rachunek zysków i strat, bilans, informację dodatkową.
Wszystkie te dokumenty składa się w sądzie rejestrowym, a szczegółowy zakres informacji, które musisz wykazać w sprawozdaniu znajduje się w załączniku nr 1 do Ustawy o rachunkowości bądź w załącznikach nr 4 (dla jednostek mikro) i nr 5 (dla jednostek małych korzystających z uproszczeń odnoszących się do sprawozdania finansowego).
Dodatkowo, w odniesieniu do spółek, których sprawozdania finansowe podlegają obowiązkowemu badaniu przez biegłych rewidentów, sprawozdanie musi również zawierać rachunek przepływów pieniężnych i zestawienie zmian w kapitale własnym. Obowiązek ten dotyczy spółek, które w poprzednim roku obrotowym spełniły co najmniej dwa z następujących warunków:
Rachunek zysków i strat jest elementem sprawozdania informującym o przychodach kosztach, zyskach, stratach i obowiązkowych obciążeniach wyniku finansowego za bieżący i poprzedni rok obrotowy. Sprawozdanie to jest traktowane jako źródło kluczowych informacji na temat spółki, które przedstawia obraz wyniku finansowego i jest najczęściej analizowanym elementem sprawozdania finansowego.
Zgodnie z ustawą o rachunkowości można sporządzić rachunek zysków i strat w wersji kalkulacyjnej lub porównawczej.
Przy sporządzania rachunku zysków i strat bardzo istotna jest tzw. zasada współmierności przychodów i kosztów. Zgodnie z nią dla zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów, do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zaliczane będą koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres sprawozdawczy koszty, które jeszcze nie zostały poniesione.
Drugim wymogiem jest stosowanie zasady memoriałowej, co oznacza, że w księgach rachunkowych uwzględnia się wszystkie operacje gospodarcze dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Czyli np. jeżeli spółka z o.o. wystawi klientowi fakturę za wykonane usługi, musi ona zaksięgować przychód w danym okresie, nawet jeżeli klient zapłaci za tę fakturę dopiero w następnym okresie sprawozdawczym.
W celu ukazania struktury aktywów (majątku) oraz pasywów (w uproszczeniu źródeł finansowania majątku) przedsiębiorstwa, należy sporządzić bilans. Suma aktywów musi być równa sumie pasywów.
W tym elemencie sprawozdania finansowego należy przedstawić istotne dane i objaśnienia niezbędne do tego, aby sprawozdanie finansowe rzetelnie i jasno przedstawiało sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy. W zależności od rodzaju działalności, którą prowadzisz mogą się one znacznie różnić, ponieważ są to wartości charakterystyczne dla każdego przedsiębiorstwa.
Przykładowo, w informacji dodatkowej mogą się znaleźć:
informacje na temat struktury majątku trwałego ze szczególnym uwzględnieniem wartości zwiększeń i zmniejszeń oraz dotychczasowego umorzenia,
struktura rzeczowa i terytorialna przychodów netto ze sprzedaży produktów,
informacje na temat poniesionych i planowanych nakładów na kluczowe przedsięwzięcia,
dane dotyczące struktury zatrudnienia
informacje o znaczących zdarzeniach dotyczących lat ubiegłych, ujętych w sprawozdaniu finansowym roku obrotowego,
wszelkie inne informacje mogące w sposób istotny wpłynąć na ocenę sytuacji majątkowej, finansowej oraz wynik finansowy spółki z o.o.
Najczęstszym i najwygodniejszym rozwiązaniem jest polecenie prowadzenia księgowości w spółce z o.o. zewnętrznemu biuru rachunkowemu. Warto jednak podkreślić, że niezależnie od tego kto faktycznie się tym zajmuje, odpowiedzialny za jej prowadzenie będzie kierownik jednostki.
Nawet jeżeli całość czynności związanych z prowadzeniem ksiąg leży po stronie biura rachunkowego, wskazany członek zarządu zobowiązany jest do sprawowania nadzoru nad wykonywanymi obowiązkami. Chociaż i tutaj może zdarzyć się wyjątek, jeżeli kierownik przekaże odpowiedzialność w przypadku inwentaryzacji w formie „spisu z natury”. Przyjęcie odpowiedzialności przez inną osobę lub przedsiębiorcę powinno być stwierdzone w formie pisemnej. Musisz także pamiętać, że niektóre nieprawidłowości podlegają odpowiedzialności karnej. Pomimo, że wiele spraw jest rozpatrywanych na korzyść przedsiębiorcy, lepiej mieć się na baczności.
Jeżeli myślisz w dalszej perspektywie o rozwoju swojej firmy, pełna księgowość spółki z o.o. znacznie ułatwi Ci prowadzenie swojego biznesu. Dlaczego? Chociażby dlatego, że jeżeli Twoja działalność staje się bardziej złożona i jest prowadzona na większą skalę, ewidencja podatkowa, znana z działalności gospodarczej osób fizycznych, zazwyczaj okazuje się niewystarczająca.
Patrząc na pełną księgowość w spółce z o.o. w szerszym ujęciu możesz także dojść do wniosku, że jest to doskonały sposób na świadome prowadzenie przedsiębiorstwa oraz efektywne zarządzanie firmą. Odpowiednio prowadzona pełna księgowość może bowiem stać się cennym narzędziem w rękach zarządu, dostarczając kluczowych dla procesów zarządczych informacji finansowych.
Źródło: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-zalozenie-spolki-z-o-o-co-warto-wiedziec