Prowadzenie firmy wiąże się nie z jednym, a wieloma złożonymi procesami na kilku jej płaszczyznach. Dlatego jako specjaliści oferujemy pomoc w zakresie prowadzenia księgowości Twojej działalności. Prowadzimy uproszczoną księgowość (KPiR), księgi handlowe (KH), kadry i płace. Dostarczamy usługi księgowe najwyższej jakości, przy jednoczesnym zachowaniu przystępnych cen, umożliwiających każdej firmie uzyskanie profesjonalnego wsparcia – cennik usług księgowych. Reagujemy dynamicznie, działamy sprawnie i efektywnie. Poznaj nas. Poniżej przedstawiamy artykuł na temat kas wirtualnych.
Zapraszamy do współpracy
I Warszawa Białołęka I Warszawa Targówek I Warszawa Tarchomin I Warszawa Bielany I Warszawa Praga Północ I Warszawa Praga Południe I Warszawa Bródno I Warszawa Włochy I Warszawa Centrum I Warszawa Mokotów I Warszawa Ursynów I Warszawa Żerań I Legionowo I Jabłonna I Serock I Radzymin I Marki I Ząbki I Wyszków I Pułtusk I Nieporęt I Jozefów I Chotomów I Wołomin I Nowy Dwór Mazowiecki I
Kasa online to zwykle niemały wydatek. W dodatku nie generujący żadnego przychodu a służący jedynie do wypełnienia obowiązków wobec fiskusa. Właściwie przedsiębiorca mógłby oczekiwać, iż państwo zapewni mu narzędzia służące do wywiązywania się z powinności wobec niego. Owszem, istnieje ulga na zakup kasy, ale ta nie kompensuje w pełni wydatków na jej zakup. Na nowy typ kas zdecydowano się celem obniżenia kosztów związanych z wymianą starych urządzeń ewidencyjnych. Wirtualna kasa rejestrująca, będąca w istocie oprogramowaniem, jest zdecydowanie tańsza w utrzymaniu od zwykłej kasy online.
Zabieg ten przyczynić się ma do ograniczenia szarej strefy. Wprowadzenie tych urządzeń ma w założeniu doprowadzić do uszczelnienia systemu podatkowego i redukcji luki vatowskiej. Ich wejście do stosowania służyć ma też upowszechnieniu transakcji bezgotówkowych, które łatwo podlegają kontroli. Zapewnić mają automatyczną komunikację z systemem teleinformatycznym Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, zwanym Centralnym Repozytorium Kas.
Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 maja 2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz.U. poz. 965), wirtualna kasa online może być stosowana w odniesieniu do:
W myśl przepisów ww. rozporządzenia z 29 maja 2020 r. kasy mające postać oprogramowania mogą być używane przez podatników od 1 czerwca 2020 r., natomiast w odniesieniu do:
od 1 lipca 2020 r.
Należy tu przypomnieć, że zgodnie z art. 145b ustawy o podatku od towarów i usług, od 1 stycznia 2020 roku kasę online muszą mieć firmy, które:
Inne branże, wymienione w tym artykule ustawy, miały być objęte tym obowiązkiem od 1 lipca 2020 r. i od 1 stycznia 2021 r. Jednakże pandemia COVID-19 zmusiła Ministerstwo Finansów do zmiany tego harmonogramu. Wyrazem wprowadzenia tego rodzaju korekt jest rozporządzenie Ministra Finansów z 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (Dz.U. poz. 1059). Przesunęło ono drugi etap wprowadzania kas online na 1 stycznia 2021 r., trzeci zaś na 1 lipca 2021 r. I tak, przedłużono terminy, w których podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii:
Ponieważ ww. incydentalne zmiany wymuszone sytuacją epidemiczną weszły w życie zgodnie z powołanym rozporządzeniem z 10 czerwca 2020 r. z dniem 19 czerwca 2020 r., nie mogło ono zmienić I etapu wprowadzania kas online.
Ich wprowadzenie ma za cel m.in. uszczelnienie systemu podatkowego. W takiej sytuacji dziwić może fakt, iż to nie fiskus, a konkretnie Ministerstwo Finansów opracowało aplikację, która właściwie jest kasą fiskalną online w formie wirtualnej. Takie postępowanie wytłumaczyć można chęcią odsunięcia od siebie odpowiedzialności za błędy popełnione przy opracowywaniu programu komputerowego (aplikacji kas wirtualnych) i zamiarem przeniesienia jej na niezależne od władz państwowych podmioty. Nie jest natomiast możliwe do wytłumaczenia dlaczego Główny Urząd Miar nie przeprowadzał, nie przeprowadza i nic nie wskazuje aby miał przeprowadzać testy aplikacji tworzonych przez wiele różnych podmiotów.
Prawdą jest, że to producenci kas fiskalnych jako najbliżsi praktyki, są najlepiej zorientowani co omawiane oprogramowanie powinno zawierać i jak osiągnąć założone dla niego cele. Jednakże nawet oni popełnić mogą błędy i dostarczone przez nich aplikacje nie będą działać w pełni sprawnie. Dlatego brak możliwości weryfikacji finalnych produktów (aplikacji) przez Główny Urząd Miar to spore niedopatrzenie.
Bardzo ważną kwestią dla użytkowników aplikacji jest również bezpieczeństwo ich danych, które za jej sprawą znajdą się w sieci i mogą stać się dostępne dla osób niepowołanych. Kwestia bezpieczeństwa wirtualnych kas fiskalnych nie był jednak przedmiotem troski Ministerstwa Finansów.
Dobrze, iż ta forma prowadzenia kasy rejestrującej nie została uznana za obligatoryjną. Podatnicy mają zatem wybór czy stosować narzędzie o niewygórowanej cenie lecz w wielu aspektach pozostawiające wiele do życzenia, czy zdecydować się na droższą i pewniejszą kasę fiskalną online w postaci realnej.
Źródło: Adam Okonkwo https://www.podatki.biz/artykuly/kategorie-podatnikow-mogacych-stosowac-kasy-wirtualne_56_46401.htm